Makine ve insanın fiziksel diyaloğu Borusan Contemporary

Makine ve insanın fiziksel diyaloğu

Borusan Contemporary, insan bedenine odaklanan “Akışkan Bedenler” ve edebiyat ile çağdaş sanat arasında diyalog kuran “Üvercinka” sergisine ev sahipliği yapıyor.

Makineler ne zaman insanlar kadar kıvrak olabilecek? Bu sorudan hareketle bir dansçı robotlara hareket etmeyi öğretiyor. İnsan ve robot beraber dans ediyor. Robot, insanı kopya ederek figürleri öğreniyor. Titrek bir taklitle dansına başlayan robot ustalığa doğru ilerliyor “Makine Öğrenişi” adlı video işte… Makine ve insan arasında taklit, dengeleme, meydan okuma, yarışma, üstünlük sağlamayla fiziksel diyalog oluşuyor. Bu video iş, insan hata yapabilir ancak yapay zekâ aynı hatayı iki kere yapmaz diyor…

Borusan Contemporary ’nin yeni sezon sergisi “Akışkan Bedenler” insan bedeni üzerine düşünüyor. Küratörlüğünü Conrad Bodman’ın üstlendiği sergide Universal Everything’in insan biçimine duyduğu ilgi, bireyin karakteristik özellikleri ve davranışları üzerinden inceleniyor. Universal Everything, sanatçı, tasarımcı, animasyoncu, müzisyen ve yazılımcılardan oluşan bir ekiple işlerinde gelişmekte olan teknolojileri kullanarak insanbedeni üzerine yeni ifade biçimlerini irdeliyor.
Serginin ikinci katında yer alan video heykel “Yürüyen Şehir” ise zamanla değişen şehirlerden. Video heykel, 1960’lardaki ütopik vizyonlara sahip mimari pratik “Archigram” ve insan haraketini inceliyor. Göçebe şehir yürüdükçe radikal mimarinin malzeme ve desenleri karşılaştığı ortama göre değişiyor.
Aynı kattaki animasyon video “Portre”de dikkat çekiyor. Videoda gördüğümüz yüz, dijital tuvalde hareket eden dijital fırça darbeleri ile oluşuyor. Hareket eden, yaşayan bu portre Rembrandt’ın zengin ve koyu tonlarını referans alarak karanlıktan aydınlığa doğru resim yapma yöntemlerini kullanıyor.
“Kabileler” adlı animasyon videoda da birbirlerine senkronize olmuş bir şekilde hareket eden binlerce insan ortak amaçları varmış gibi gözükür… Bu işle, grubun birey üzerindeki etkisini sorguladıklarını belirtiyorlar.

Sergi, bireyin bedenine ve bu bedenin yeniden şekil alma, dönüşme ve uyum sağlama kapasitesine odaklanıyor.

[Haber görseli]

Neon ışıklarla ‘Üvercinka’

Borusan Contemporary’nin ikinci sergisi “Üvercinka” ise Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan eserleri Cemal Süreya’nın izinde yeniden yorumluyor. Küratörlüğünü Dr. Necmi Sönmez’in üstlendiği sergi edebiyat ve çağdaş sanat arasında diyalog kuruyor. Serginin ana başlığı da şairin toplu yapıtlarını içeren Üvercinka’dan ödünç. Şiirsel ve görsel algıyı ön plana çıkarmayı hedefleyen Üvercinka sergisinin içeriği “yeniden düşünmek”, “yeni sorular üretmek” üzerine. Günümüzün ekonomik, politik ve sosyal oluşumları arasında şiir ve çağdaş sanat nasıl konumlanır? Şiirsel, sanatsal ifade biçimleriyle hangi noktalardan yola çıkarak eser yorumlaması yapabiliriz? 1958’de yayımlanan Üvercinka, 2018’de, 60 yıl sonra, bizi neden bu denli etkiliyor? Sergi bu ve buna benzer sorulara ağırlıklı olarak neon, video, fotoğraf teknikleriyle üretilmiş çalışmalarla yanıt arıyor.
(Sergiler, 17 Şubat’a kadar hafta sonları saat 10.00-19.00 arası ziyaret edilebilir. )

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kultur-sanat/1090231/Makine_ve_insanin_fiziksel_diyalogu.html