Zilberman Istanbul, 2021 sezonuna Memed Erdener’in (bilinen diğer adı ile, Extramücadele) yeni kişisel sergisi ‘Ütopik Bürokratik’ ile devam ediyor. Disiplinler arası üretimi ile ortaya koyduğu resim, heykel, kaligrafi, video ve yerleştirmeleri ile, güncel Türkiye sanatının en muhalif imzalarından biri olarak 20 yılı aşkın süredir üretimde bulunan sanatçı, 5 Şubat’tan 24 Mart 2021’e dek, Salı ve Cuma günleri saat 11:00 ve 19:00 arasında ücretsiz gezilebilecek sergisinde, 16 yeni çalışmasını izleyicilerle paylaşacak.
Sergiyi linkten izleyebilirsiniz
https://www.zilbermangallery.com/utopik_burokratik-e283.htm
Memed Erdener, İstanbul İstiklal Caddesi’ndeki tarihi Mısır Apartımanı’nın üçüncü katında yer alan sergisinde, ‘Gelecekte Bir Ülke için Fikirler’ini görselleştirirken, daha önceki dönem yapıtlarında karşımıza çıktığı gibi, yine her biri kavramsal ve estetik olarak birbirine temas içinde olan sosyal, dilbilgisel ve hayalî kimi ‘yapı’lara yönelik yeni ‘okuma – yazma’ biçim ve önermelerini, izlenime ve etkileşime sunacak.
Türkiye çağdaş sanat hafızasında iz bırakmış sanat toplulukları arasında başı çeken Hafriyat’ın üyelerinden, D’e’li mizah ve edebiyat dergisine de uzun yıllar emek vermiş Memed, ‘Ütopik Bürokratik’ serisinde bu defa, gelecekte bir ülkenin kurumlarının tabelalarını sanatseverlere sunacak.
Memed, sergisi dolayısıyla Zilberman ile sınırlı sayıda üretilmiş özel bir ‘Ütopik Bürokratik’ afişi de, meraklılarıyla paylaşacak. Sanatçı afişte tamamı yer alacak bu yapıtların vadettiği anlam ve eylem kaynaklarını çoğaltabilmek adına, izleyicilerin, gelecekteki oluşumuna katkı verebilecekleri özel bir ‘Ütopik Bürokratik’ mesaj panosunu da, galeri mekânında katılım ve etkileşime açacak.
Sergi kitabında şair Cihat Duman ve Memed Erdener’in ortaya koydukları ortak bir metnin yanı sıra, Polonya’nın Poznan kenti Güzel Sanatlar Üniversitesi’nden akademisyen Marta Smolińska’nın Memed ve eserlerine dair değerlendirmesi de bulunacak. Yayında ayrıca, Gülcan Evrenos ve eleştirmen, Zilberman Istanbul Galeri Direktörü Evrim Altuğ imzalı metinler de, okurların ilgisine sunulacak.
Ütopik Bürokratik, Memed’in daha önceki ‘Cumhuriyet-i Türkiye’ (2010), 1915 – Türkiye’de Yaşayan Ermenilere Adanmıştır (2012), ‘Kölelik Müzesi’ (2015), ‘Dünyanın Toplam Borcu Olan 233 Trilyon $ Kutsal Bir Sayıdır’ (2016), ya da ‘İtaatsizlik Kaligrafileri’ (2015) gibi yapıtlarıyla da plastik üslûp ve metinsel eleştiri açısından omuz omuza tutunuyor.
Sergide bu yönüyle, sanatçıya ait ‘Bireyi Kitleyi Oluşturma Görevinden Caydırma Kurulu’, ‘Gelecek Zamanın Hikâyesi Bakanlığı’, ya da ‘LGBT Hakları Konseyi’ ve ‘Şeylere Kendi Varlık Nedenlerini Verme Dairesi’ gibi örnekler yer alırken, etkinlik izleyicisine ‘bakma, görme, okuma ve yorumlama’ deneyimi sırasında edebiyat, kavramsal sanat ve bütün-parça arasındaki her türlü hiyerarşik aidiyetle ilişkisini yeniden hatırlatarak, yıkıcı olduğu ölçüde yapıcı bir sorgulama teklifinde de bulunuyor.
Memed Erdener, ‘Ütopik Bürokratik’ sergi projesinin yola çıkışını, şöyle dile getiriyor:
“Cekti, caktı. Olacaktı ama olmadı. Geçmiş bize neler vaat edecekti, fakat gelecekte neler olacaktı? Bunları nasıl bilecektim? Elbet bir gün aklımı kurcalayan soru bu olacaktı.
O halde geçmişte araştırma yapmak için, Leibniz Dedektiflik şirketi adına işe koyulacaktım. Araştırma süresince karşıma çıkacak üzeri örümcek ağı bağlamış her “şey” bir inci olacaktı. Fakat onu ummadığım bir yerde, Türkçenin zaman kipleri odasında bulacaktım: Gelecek zamanın hikâyesi.
Gelecek zamanın hikâyesi sayesinde, henüz yaşanmamış, fakat yaşanmayı bekleyen hatıralar üzerinde uzun ve zahmetli tetkikler yapacaktım. Böylece Ricœur’ün bahsettiği geçmişin henüz tamamlanmamış potansiyelini öğrenecektim. Bu deneyimlenmemiş bilgi ile yaşanması dayatılan hayatı olduğu gibi değiştirecektim. Hesaplamalarım doğruysa her yerden hür irade fışkıracaktı. Ve nihayet, kötülük için çalışmayan ütopik bir bürokrasinin kurumları kurulacaktı. Ah ne güzel olacaktı. Cekti, caktı.”