Onlar sanata Çukurova’da kök saldılar – Kudret Sönmez

Resimli kitap kapakları var ya… Hani, siyah beyaz resimler içeren çizgi romanları rengârenk başlatan albenili kapaklar! İşte o sahanın bir ustası daha fırçasını, boyasını ve belki de binlerce resim çalışmasını kültür hazinemize emanet edip durgun yüreğiyle ayrıldı aramızdan.

***

Ressam Yücel Köksal… 22 Haziran Salı günü, 86. yaşını tamamlamadan kapattı çizgi romanının son sayfasını. O da, 2015’te yitirdiğimiz Aktör Kardeşi Yılmaz Köksal gibi Adanalıydı. Babasının komiser olması nedeniyle çocukluğu ve öğrenim hayatı çeşitli kentlerde geçti. Hayatının en taze çağlarında başladı çizim yapmaya. Yıldız Teknik Üniversitesi’ne 2 yıl devam ettikten sonra, okulu bırakıp fırçasını geliştirdi, ustalaştı. Ve 1960’lı, 70’li kuşaklara çizgiyle yazının roman halini sunan “Tom Braks”, “Zagor”, “Mister No” gibi ciltlerin kapaklarını resimledi… Dilerseniz, bu konuda sözü büyük ustanın İstanbul’da yaşayan ahbabı Adanalı Ressam Necati Derya’ya bırakalım:

“Onlar, biz okurları için hayal güçlerini ve tüm yeteneklerini kullanarak yıllarca kahramanlar yaratıp çizdiler, renklendirdiler. Aslında yarattıkları değil, kendileri bizlerin kahramanı olmuşlardı.

1976’dan itibaren fırsat buldukça İstanbul’a gider, yazar – çizerlerin mekânı olan Cağaloğlu, Babıali’ye uğrardım. Giderken, amatörce çizimlerimden örnekler götürür, görüşebildiğim usta çizerlere gösterir, onlardan çizimlerimi eleştirmelerini isterdim. Bu ustalardan biri de geçtiğimiz günlerde kaybettiğimiz Yücel Köksal oldu… Sora sora bulduğum atölyesi, Hürriyet gazetesinin o zamanlar bulunduğu yerin karşı sokağında, 3 katlı bir binanın son katındaydı. Heyecanla merdivenleri çıktım. Son kata varmıştım ki, Yücel Köksal Ağabey ile karşı karşıya geldik. 40’lı yaşlarda, uzun boylu, yakışıklı biriydi. Yücel Abi’ye, Adana’dan geldiğimi ona çalışmalarımı göstermek istediğimi söyledim. Kendisi, ‘Hay Allah, ben de dışarı çıkıyordum ama neyse gel bakalım!’ dedi. İçeri girdik, yerine oturdu. Elimdeki zarfı uzattım. Zarfın içindeki çalışmalarımı çıkarttı, tek tek inceledi ve bana bazı tavsiyelerde bulundu. Bu görüşme, sanat hayatımın en değerli anıları arasında yer aldı.

Yıllar sonraysa, ‘Çizgiroman Diyarı’ adlı grubumuzun İstanbul’da düzenlediği bazı toplantılarında bir araya gelip, çizgi roman ve resim konularında renkli ve siyah beyaz sohbetler ettik kendisiyle.”

KAPAK RESİMLERİ VE KARAKTERLER

“Bir ara, ‘Mister No’nun ilk serisinin bir albümünde ‘Mister No’ ile kardeşi Yılmaz Köksal’ı aynı karede resmetti… Yücel Köksal’ın, süreli yayınlar için ilk çizdiği roman ‘Akbulut Kaan’ oldu. 1966 sonrasında ‘Kara Sinan’ gibi başka karakterler de geliştirdi. Çizimleri; Hürriyet, Son Havadis vd. gazetelerde tefrika halinde yayımlandı.

1969 yılında yayına giren ‘Kaptan Swing’in kapaklarını resmetti. Bu arada, Tay Yayınları’na ‘Pekos Bill’ ve ‘Tom Braks’ın kapak çizimlerini hazırladı. O dönem, yayınevlerinde çeşitliliğin artması ve işlerinin yoğunluğu nedeniyle Ressam Aslan Şükür’ü yayınevine önerdi, kendisi de yabancı kurumlarda çalışmaya başladı.

Son yıllarında Yücel Köksal’ı piyasadan uzaklaştıran nedenlerden biri de kardeşi Yılmaz Köksal ile birlikte geçirdiği ve el bileğinden sakatlandığı trafik kazası oldu. Bu kazadan sonra evine kapanarak sadece kartpostal ve yağlıboya resimler yaptı.”

***

Onlar, Çukurova’da tohumlaşıp İstanbul toprağına kök saldılar. Oralarda ağaç olmak kocaman yürek isterdi… Her şeye rağmen onlar, sanat dostu gönüllerde birikip kurumayan, yanmayan, küllenmeyen devasa bir orman olmayı başardılar.