Türkiye’nin en önemli 100 sanat eseri

Hürriyet Pazar’ın, her biri ses getiren ‘En İyiler’ soruşturmasında sıra geldi ‘En İyi 100 Sanat Eseri’ne… Filmleri, albümleri, romanları, mimari eserleri seçmiştik. Bu kez ülkenin kültürel hafızasına işlenmiş sanat yapıtları göz önünde bulunduruldu ve eleştirmenlerden, sanatçılardan, küratörlerden, koleksiyonerlerden, galeri yöneticilerinden, akademisyenlerden ve resim öğretmenlerinden oluşan, son derece titiz ve saygın bir jüri sayfalarımızda bulacağınız sıralamayı belirledi. Tıpkı önceki soruşturmalarımızda olduğu gibi bu kez de ülkemizin kültürel hayatına ışık tutacak, eğilimleri yansıtacak bir sonuca ulaştığımıza inanıyoruz. Umarız beğenerek okursunuz…

Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman:

Görsel belleğimizin en önemli yapıtı

İlhan Koman, Türkiye’de heykel denince akla gelen ilk isimlerden biri.
Bu özellikle önemli. Çünkü 1959’da Stockholm’e yerleşmiş ve 1980’de aramızdan ayrılmıştır. Hem Türkiye’de geçirdiği zaman kısıtlıdır hem de yapıtları daha çok Stockholm’de sergilenmiştir. Buna rağmen ‘Akdeniz’, Türkiye’deki görsel belleğin en önemli yapıtı konumuna yerleşmiştir. Elleri açık, cömert, kavrayan, kuşatan, hem ‘naif’ hem çok hâkim, hem çok eril hem de çok dişil olan, hem durağan hem çok devingen bu heykele gösterdiğimiz ilgi bizim ortak bilinçdışımızdaki arketiplerle ilgili olduğu kadar Mezopotamya ve bilhassa Anadolu kültürlerinin Kibele’den beri getirdiği birikimin gene bilinçdışımızda oynadığı rolle ilgilidir. Bu heykelin Akdeniz dediğimizde aklımıza gelen coşkunluğu, enginliği, derinliği, sonsuzluğu çağrıştıran hareketli yapısıyla kadınsılığın inceliğini, duyarlılığını birleştirmesi bize tesir etmiştir. Koman’ın Bach’ta örneklerini gördüğümüz matematik dizilerini bir tempo ve hareket unsuru olarak kullanan, parçaların bir bütünü meydana getirdiği, ayrıksılıkla uyumu birleştiren, figürle figür ötesini kavuşturan yaklaşımı Akdeniz’de bize denizin ve kadınlığın şiirini bir arada duyurmuştur.

NASIL SEÇTİK? 

Seçilen eserleri görmek için linke tıklayın