Altın Koza: Çok dilli, çok renkli festival /Rıza Oylum

Rıza Oylum

28. Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali’nde Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması’nda “En İyi Film Ödülü”, yönetmenliğini Ahmet Necdet Çupur’un yaptığı “Yaramaz Çocuklar” filmine verildi. Festivalde, Onur Ödülleri sahiplerinin ikişer filmi, Ulusal Yarışma’da on film, Yaşar Kemal bölümünde üç, Uluslararası Kısa Film Yarışması’nda yirmi, Ulusal Öğrenci Filmleri Yarışması kapsamında yirmi dokuz, Adana Kısa Film Yarışması’nda altı, Dünya Sineması bölümünde ise on film gösterildi.

Ülkenin en köklü film festivallerinden biri olan Adana Altın Koza Film Festivali bu yıl 13 Eylül’de Emek Ödülleri’nin verilmesiyle başlayıp 18 Eylül’de yapılan ödül töreniyle sonlandı. 1 haftalık yoğun film temposunda Adanalı sinemaseverler ve konuklar, yerli ve yabancı çok sayıda filmi görme fırsatı yakaladılar.

Festivalde, Onur Ödülleri sahiplerinin ikişer filmi, Ulusal Yarışma’da on film, Yaşar Kemal bölümünde üç, Uluslararası Kısa Film Yarışması’nda yirmi, Ulusal Öğrenci Filmleri Yarışması kapsamında yirmi dokuz, Adana Kısa Film Yarışması’nda altı, Dünya Sineması bölümünde ise on film gösterildi.

Üstat sinema eleştirmenimiz Vecdi Sayar, akademisyen ve sinema yazarı Fırat Sayıcı ve ben SİYAD Jürisi olarak Ulusal Yarışma bölümündeki 10 filmi değerlendirip Mehmet Ali Konar’ın yönettiği “Zîn ve Ali’nin Hikâyesi” filmine SİYAD Cüneyt Cebenoyan En İyi Film Ödülü’nü verdik.

ASGHAR FARHADİ’DEN EVE DÖNÜŞ FİLMİ: KAHRAMAN

Dünya Sineması bölümünde yarışmasız olarak gösterilen filmlerden, ulusal filmlerle gösterimi çakışmayan iki film izleyebildim. Asghar Farhadi’nin Cannes Film Festivali’nde Grand Prix Ödülü kazanan yeni filmi “A Hero” (Kahraman) ve Amerikan sinemasının kült ismi Paul Schrader’in eylül başında 78. Venedik Uluslararası Film Festivali’nde prömiyerini yapan “The Card Counter” (Kumarbaz) filmlerini 1 günde 4 film izleme pahasına es geçemedim. Farhadi, “Kahraman” filminde ödeyemediği bir borç yüzünden hapiste olan Rahim’in 2 gün izinli çıkıp borcunu ödeyeceği bir yol bulmaya çalışırken giderek bir toplumsal kahramana dönüşmesinin hikâyesini resmediyor. Rahim’in sevgilisi, sahibini bilmediği altın dolu bir çanta bulduğunda filmde İran sinemasının klasik vicdan muhasebesi de başlamış oluyor. Farhadi’nin kusursuz senaryo matematiğiyle başlayıp biten film, yönetmenin öteki filmlerinin her birinden biraz öğeler taşıyan, yönetmenin anlatımına alışkın olanlar için bolca tekrara düşen bir yapım. Ancak Farhadi’yle yeni tanışacaklar için oldukça güçlü bir İran filmi olduğunu söyleyebiliriz. Öteki Farhadi filmlerinden en önemli farkı, bu kez sınıfsal çatışmaları temel alan, orta sınıf ve alt sınıf karşılaştırması bu filmde yer almıyor. Bunun dışında evlilik dışı aşk, hapishane, idam, yoksulluk, vicdan muhasebeleri filmin temel retoriğini oluşturuyor.

GİDEREK GENÇLEŞEN BİR ÜSTAT: PAUL SCHRADER

Paul Schrader’in “The Card Counter”(Kumarbaz) ise daha komplike bir yapım. Film, eski bir işkenceci askerin hapishanede öğrendiği kart sayma maharetiyle usta bir kumarbaza dönüştükten sonraki hayatını resmediyor. Paul Schrader; sinematografisinden müziklerine, oyunculuktan politik arka planına kadar oldukça ince bir işçilikle kusursuz bir seyirlik oluşturmuş. 75 yaşındaki usta sinemacı, adeta genç bir yönetmen kadar dinamik bir sinema yaklaşımıyla seyircinin karşısına çıkmış.

 ULUSAL YARIŞMA FİLMLERİ: HER DİLDEN, HER TELDEN

Ulusal Yarışma bölümünde yer alan on film, farklı niteliklerde oluşmuş bir seçkiydi. Ön jürinin önüne gelen 40 civarı film arasından seçilen bu on film, bu yıl farklı platformlarda karşımıza çıkacak yeni filmler. Nisan Dağ’ın yönettiği “Bir Nefes Daha”, Barış Sarhan’ın yönettiği “Cemil Şov”, Hakkı Kurtuluş ve Melik Saraçoğlu’nun yönettikleri “Dermansız”, Erdal Rahmi Hanay’ın yönettiği “Fuad”, Sinan Sertel’in yönettiği “İçimdeki Kahraman”, Erkan Tahhuşoğlu’nun yönettiği “Koridor”, Muhammet Çakıral’ın yönettiği “Lacivert Gece”, Tufan Taştan’ın yönettiği “Sen, Ben Lenin”, Ahmet Necdet Çupur’un yönettiği “Yaramaz Çocuklar”, Mehmet Ali Konar’ın yönettiği “Zîn ve Ali’nin Hikâyesi” Ulusal Yarışma bölümünün filmleriydiler.

https://www.gazeteduvar.com.tr/altin-koza-cok-dilli-cok-renkli-festival-makale-1536090