Atilla Dorsay Netflix’te yayınlanan Enrico Piaggio – Vespa filmini yazdı.
2019’un sonlarında ortaya çıkan, ama sonrasındaki salgın yüzünden dünya dağıtımı doğru-dürüst yapılamayan bu İtalyan filmi, şimdi Netflix’te karşımıza geliyor. Ve çok iddialı olmasa da hayli hoş bir seyirlik oluşturuyor.
Film çok özetle savaş sonrası İtalya’sında bir yatırımcının büyük inadı ve sebatıyla ortaya çıkan bir motosikletin, bugünkü deyimiyle scooter’in öyküsü. VESPA adıyla bilinen bu motosiklet- scooter karışımı araç, önceleri hiç ilgi görmezken sonradan çok iyi satış yapmaya başlıyor. Ve dünyaca tanınan bir marka oluyor.
Film 1952 yılında açılıyor. İtalya’da kulesiyle ünlü Pisa‘nın hemen yanındaki Pandetera kasabasını tanıyoruz. Sonra 1946’ya dek geriye gidişlerle, burasının büyük savaş sonrasındaki yıkık ve perişan ülkenin nasıl bir parçası olduğunu öğreniyoruz. Ancak Enrico Piaggio’nun yatırımlarıyla burası giderek yeni bir sanayi merkezi haline dönüşecektir. Ama yavaş yavaş…
Piaggio el yordamıyla yapmak istediği yatırımda, aslında uçak mühendisi olan D’Ascanio ile tanışıyor. Ve savaşı, üstelik yanlış tarafı (Mussolini faşizmini unutmayalım!) seçmiş bir ülke olarak kaybeden İtalya’da artık savaş aracı olan uçak yerine, barış aracı olan motosiklet üzerinde çalışmaya davet ediyor. FİAT’ın da Toplino adlı bir araç yaratmasıyla birlikte… Ama her şeyiyle çökmüş bir ülkede bunun için nereden, nasıl kaynak bulunacak ve o yatırım nasıl geri dönecektir?
Böylece film sayısız araba yarışı filminin yanı sıra işin ekonomik yanına eğilen çok az filmden biri oluyor. Bir diğeri olarak Ford vs. Ferrari adlı filmi hatırlayabileceğimiz… Ama filmin siyasal bir yanı da var. Çünkü yatırım sorununun yanı sıra “emekçi sorunu” da ortaya çıkıyor. Özellikle komünizmin yakın yıllara dek hep güçlü kaldığı ve sendikaların sermaye için tam bir öcü olduğu bir ülkede…
Yazının devamını okumak için tıklayın