ÇDSO’dan 23 Kasım Konseri – Taşar Erkol

Taşar Erkol
Taşar Erkol

“TÜRKİYE – AZERBAYCAN DOSTLUK KONSERİ”

 

Tarih               : 23.11.2018

Yer                  : Adana Büyükşehir Belediyesi Konser Salonu

Saat                 : 20:00

 Şef                   : Yalçın ADIGÜZEL   

Solist               : Alihan SAMEDOV                “balaban”

Program          : Fikret AMİROV        Azerbaycan Kapriçyosu

İlyas MİRZAYEV      Balaban Konçertosu                 “Dünya prömiyeri”

  1. ADIGÜZEL Bayram Uvertürü                     “Adana’da ilk seslendiriliş”

Fikret AMIROV         Nasimi                         “Adana’da ilk seslendiriliş”

 

Yalçın Vasıf oğlu ADIGÜZEL

Büyük müzikal hanedanının üçüncü nesil temsilcisi ünlü Azeri bestecisinin ailesinde Bakü’de doğdu. Azerbaycan Devlet Konservatuarı piyano fakültesi mezunu, St. Petersburg Devlet Konservatuarı – ünlü Profesör İlya Musin’ in sınıfından opera ve senfoni şefliği mezunudur.

Viyana Müzik ve Güzel Sanatlar  Akademisi’nde Profesör Karl Esterrayher ile Master derecesi almıştır.

 

Sanat kariyeri ve aldığı bazı ödüller:

  1. 1989 – 1998, Azerbaycan Devlet Senfoni Orkestrası sanat yönetmeni ve 1. şefliği
  2. 1991-1993, Avusturya Hükümeti ile ortak gerçekleştirdiği “Mozart Festivali” Sanat Yönetmenliği.
  3. 1993- Azerbaycan’ da Yılın En İyi Şefi dalında (Humay) birincilik
  4. 1998-2000, Rusya Radyo Devlet Senfoni Orkestrası’nın 1. şefliği
  5. 2000’den bu yana, Azerbaycan Devlet  Akademik Opera ve Bale Tiyatrosu şefliği
  6. 2000-2004, İstanbul Devlet Opera ve Balesi şefliği
  7. 2003 yılında Aspendos Uluslararası Opera Festivali’nin açılışında Borodin’ in “Prens Igor” operası Türkiye’nin kültür hayatında bir olay olmuştur…
  8. 2011 yılında, Sicilya’da Giovanni Pacini’ nin “Requiem” adlı eserinin dünya prömiyeri gerçekleştirildi. Bu olay besteci mirasının tanıtımında önemli bir başarı oldu.
  9. 2015 yılında, Yılın En İyi Müzisyeni (Zirve) ödülü
  10. Azerbaycan Devlet  Sanatçısı, Bakü Müzik Akademisi ve Azerbaycan Devlet Konservatuvarı Profesörlüğü

 

Konser verdiği bazı ülke, orkestra ve salonlar :

Amerika Birleşik Devletleri, Brezilya, Meksika, Güney Afrika, İtalya, İngiltere, İspanya, Avusturya, Belçika, Romanya, Lüksemburg, Macaristan, Çin, Rusya.

Londra Royal Philharmonic Orchestra, Londra Senfoni Orkestrası,  Rusya Ulusal Orkestrası (RNO), Moskova Akademik Senfoni Orkestrası Petersburg Filarmoni, Orchestra Italiana del Cinema , Johannesburg Philharmonic , Yekaterinburg ,  Kiyev Riga, Kişinev ve Minsk Filarmoni Orkestraları, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası.

Londra Barbican Centre, Londra Cadogan Hall, Londra Central Hall Westminster, Londra Guildhall, Arena di Verona , Berlin Konzerthaus, Johannesburg Linder Auditorium, Moskova Konservatuvarı büyük salon, Büyük Guild Riga, Pekin Konser Salonu, Moskova Helikon Operası  Kiev, Lvov , Minsk, Pekin , Astana, Taşkent, Duşanbe, Bişkek Operaları.

Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa, Güney Afrika, Rusya ve İngiltere’de yayımlanan Çaykovski Büyük Senfoni Orkestrası,  İstanbul DOB Orkestrası , Rusya Radyo  Orkestrası , Liepaja Senfoni Orkestrası ve Azerbaycan Devlet Senfoni Orkestrasıyla  15 CD kaydedildi.

Alihan SAMEDOV                       (Doğum: 27 Nisan 1964 Sumgayıt, Azerbaycan – …)

Müzisyen bir ailede dünyaya geldi. 1971-1990 yılları arasında sırasıyla; “Azerbaycan Musiki” okulu, “Sumgayıt şehri 7 nolu Lisesi”, “Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi’nde” eğitimini tamamladı. 1979 -1982 yılları arasında Samet Vurgun adına müzik okulunda Obua ve Neriman Nerimanov Kültür Evinde ise Garmon (Azerbaycan’da kullanılan akordeona benzer müzik aleti) eğitimini aldı. 1986 yılında ise kazandığı Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesini,1990 yılında Rus dilinde tamamladı. Nefesli sazlar (balaban, klarnet, tütek, zurna, obua, saksafon) ve Azerbaycan Yöresel Halk Sazlarını ( Nağara, Goşanağara, Def, Garmon) büyük bir ustalıkla kullanmaktadır. Rusça dilini iyi bilen Samedov, aynı zamanda iyi bir satranç ustasıdır.

1992 yılında Türkiye’ye gelerek müzik çalışmalarına devam etti. Azerbaycan yöresinin tüm müzik aletlerini çalmakla beraber “nefesli sazlarda” uzman oldu.

1993 yılında müzik çalışmalarını daha da geliştirmek için Türkiye’ye yerleşen Samedov, ustaca kullandığı Balabanı ile kısa sürede önemli müzik kuruluşlarının ilgisini çekmiştir. Türk ve Azerbaycan müzik motiflerini büyük bir titizlikle inceleyen Samedov, birçok albümlerini bu araştırmalara dayanarak yapmıştır. Özellikle Azeri müziğini Türkiye’de tanıtmak ve yaymak için birçok çalışmaya müzik direktörü olarak imza atmıştır. Türkiye’deki birçok dans topluluğuna ve müzik gruplarına eşlik etmiş, birçok yurtdışı festivalde “en iyi müzik” ödülleri kazanılmasının mimarı olmuştur.

2001 yılında balaban the land of fire adlı bir enstrümantal albüm yapmıştır.

Balaban – adını verdiği ilk albüm çalışmasıyla kısa sürede müzik severlerin ruhlarını fethetmeyi başaran Samedov, etnik müzik motif araştırmaları ve birbirini takip eden albüm çalışmalarıyla ünü ülke sınırlarını aşan, müzik dünyası içinde beğeni ile dinlenen Balaban virtüözü olarak kabul edilmiştir. Alihan Samedov’ un çaldığı balaban sesi bugün ülkemiz ve yurt dışındaki birçok TV programı jeneriklerinde, sinema müziklerinde, belgesellerde duyulmaktadır. Hatta ”Casio” Firması tarafından üretilen çeşitli elektronik klavyeli müzik aletlerine, onun sayesinde Balaban sesi de eklenmiştir. Bu güne kadar birçok ödül alan Samedov, Azerbaycan milli müzik aleti olan balaban’ ı müzik ve sanat alanında yapacağı çalışmalarla, gelecek nesillere tanıtabilmek için iki Vatanından biri olan Türkiye’de devam ettirmektedir.

Halen İstanbul Kafkas Dance Company’de müzik direktörü (nefesli sazlar) olarak görevine devam etmektedir. Evlidir.  Azerbaycan Devlet Sanatçısıdır…

 

Fikret Amirov    (Doğum: 1922 Gence, Azerbaycan – Ölüm: 1984 Şubat, Bakü, Azerbaycan)

Fikret Amirov, Azerbaycan halk müziği çevresinde büyümüştür. Babası Meşhedi Cemil Amirov, Şuşa kökenli tanınmış muğam şarkıcısı ve tar ustası olmuştur. Genç yaşlarındayken, Fikret piyano için parçalar bestelemeye başlamıştır. Gence’ de müzik okulunu bitirdikten sonra Fikret Amirov, Azerbaycan Devlet Konservatuarı’nda (günümüzdeki Bakü Müzik Akademisinde) yüksek eğitime başlamıştır. Burada Boris Zeydman ve Üzeyir Hacıbeyov‘un öğrencisi olmuştur.

1941 yılında Nazi Almanyası SSCB‘ye saldırdıktan sonra, 19 yaşındaki Fikret Amirov Sovyet ordusunda hizmete başlamıştır. Amma Voronej şehri yakınlarında yaralanarak hastaneye alınmış ve askeri hizmetten terhis edilmiştir. Daha sonra Bakü‘ye dönmüş ve Azerbaycan Devlet Konservatuarı’nda eğitimine devam etmiştir.

En önemli çalışmalarından birisi öğrencilik yıllarında yazmış olduğu “Nizami’nin Hatırasına”dır. 1948 yılında konservatuardan mezun oldu. Senfonik Mugam başardığı yaratıcı bir çalışmadır. Amirov’ un “Sevil” operası (1953), “Şur” Senfonik muğamı (1948) dünyanın her yerinde ünlü besteler arasında takdir edilen bir eserdir. Diğer önemli bir çalışması da fortepiano eserleridir. 1980‘de “1001 Gece” balesinin yazdı. Bu esere göre SSCB Devlet Ödülü aldı. Bestecinin senfonik muğamları, müzik poemleri ve diğer eserleri bu gün de değerini korumaktadır.

 

Azerbaycan kapriçyosu

1961 yılında senfonik orkestra için yazılmış kapriçyo. Kapriçyo denmesinin sebebi tek bölümlük senfonik solistlik eser kelimelerinin kısaltması olsa gerek. Çünkü sekiz dakikayı geçen eserde her enstrümanın en

 

az bir solosu bulunmaktadır. Anormal güzellikteki melodisi, gerek artan gerilimi, içinde barındırdığı Azeri ezgileri ile hem çalana hem dinleyene keyif veren bir eserdir. Giriş bölümü aynen star wars müziklerini akıllara getirir. Bunda Amirov’ un film müziği yazma konusundaki ustalığı da çok etkilidir.

 

 

İLYAS MİRZAVEY   (Doğum: 11 Mayıs 1961, Bakü, Azerbaycan)   

Babası ünlü Sovyet bestecisi “Musa Mirzayev” olması nedeniyle ilk müzik derslerini ondan almaya başladı. 1979’da girdiği Bakü Müzik Akademisi Kompozisyon Bölümü’nü birincilikle bitirdi. 1984’de mezun olduktan sonra Moskova Konservatuvarı’nda kompozisyon dalında lisansüstü eğitimi gördü.  Daha sonra çalıştığı sanatçılar arasında Alfred Schnittke, Edison Denisov ve Dimitri Schostakowitsch’in öğrencisi Jevdet Hajiyev bulunmaktadır. Yüksek orkestrasyon bilgisi ile ustalığını ortaya koyduğu çağdaş müzik ve doğu müziğini birleştiren ve çok renkli bir biçimde kullanan, kadifemsi tınılar ve kavrayıcı, kuşatıcı bir ahenk yaratan sanatçının yapıtları dünyada birçok orkestra tarafından seslendirildi. Konçertolarında gelenekselin aksine Türk ve Azerbaycan müzik enstrümanlarının soloları ve onları tamamlayan, eşlik eden orkestradan oluşan eserlerinden Ney Konçertosu, kanun, ud ve piyano konçertoları, Karadeniz Rapsodisi, Rebab Konçertosu ve Üç Deniz Senfonisi gibi eserleri Tokyo, Berlin, Londra, Viyana, Moskova, Paris, Brüksel ve İstanbul’un aralarında bulunduğu birçok kentte seslendirildi.

Klasik müzik besteciliğinin yanı sıra caz piyanisti olarak da birçok önemli çalışmaları olan İlyas Mirzayev,  caz müziğine henüz 16 yaşında beraber çalışmaya başladığı Vagıf Mustafa Zadeh ile adım attı ve tanınmış caz sanatçısı Aziza Mustafa Zadeh’in babası olan bu efsanevi caz müzisyenin izinden gitti. İlk caz grubunu 1985’te kurdu. Farklı ülkelerin müzisyenlerinden bir araya gelen topluluk Kiev Uluslararası Müzik Festivalin’ de ilk konserini verdi, daha sonra birçok caz festivalinde yer aldı.

1997’de Türkiye’de International Project grubunu kurdu. Rock ve dünya müziğini bir araya getiren jazz fusion’un yaratıcılarından Joe Ziwanul ile birlikte sahne aldı.

1999 yılından sonra değişik uluslardan oluşan caz grubuyla çeşitli caz festivallerine katılmış ve Joe Zawinal ile konser verme imkânı bulmuştur.

İlyas Mirzayev’ in Türkiye’deki çalışmaları hızlanarak devam etmiş, Tekfen Karadeniz orkestrası için yazdığı Ney Konçertosu Türkiye ve dünyanın 12 ülkesinde büyük beğeni kazanmıştır.

Bu eser Neyzen Ercan Irmak’ın solistliğiyle halen çeşitli ülkelerde çalınmaya devam etmektedir. Ayrıca Mirzayev halen Güher – Süher Pekinel kardeşlerle yeni bir proje ile çalışmaktadır.

 

Balaban Konçertosu                          “Dünya prömiyeri”

 

VasIf ADIGÜZEL    (Doğum: 1935 Ölüm: 2006)

Azerbaycan bestecilik sanatının seçkin temsilcisi, Prof. Vasıf  Adıgüzel Türk dünyasının  müzik kültürünün önemli isimlerinden biridir.

Vasıf Adıgüzel 1935 yılında  Bakü’de doğdu. Azerbaycan Devlet Konservatuvarı’nın Piyano ve Bestecilik Bölümü’nde ünlü Kara Karayev’ in öğrencisi, büyük müzisyenler neslinin devamcısı olan Vasıf Adıgüzel çeşitli eserlerinde hep zamanın nabzını duymuştur.  İki opera, üç oratoryo, üç kantat, beş senfoni, dört piyano konçertosu, keman konçertosu, çello konçertosu, operetler, film ve tiyatro müzikleri, yüzden fazla romans ve popüler şarkılarıyla tanınan sanatçı,  çağdaş Azerbaycan müziğinin parlak sayfalarını oluşturmakla  Türk Dünyası’nda olağanüstü  büyük ün kazanmıştır. 1996 -1997 yıllarında Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 75. yıl dönümü nedeniyle “Çanakkale 1915 Oratoryosu” nu bestelemiştir. Eserin dünyada ilk seslendirilişi 16 Ekim 1998 tarihinde Ankara’da, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası  tarafından gerçekleştirilmiştir. Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Devlet Sanatçısı, “Şöhret” (1995) ve “İstiklal” (2005) Ödüllü, Besteciler Birliği Başkanı Vasıf Adıgüzel 2006 yılında Bakü’de, 71 yaşında vefat etmiştir.

 

Bayram (Festival) Uvertürü              “Adana’da ilk seslendiriliş”

Ünlü Azeri besteci Vasif Adıgüzel’in 1970 yılında, Azerbaycan’ın Sovyetler birliğine girişinin 50. yılı nedeniyle, Sovyetler Birliği Besteciler Kurumu’ndan bir sipariş üzerine bestelediği eser, ilk kez 28 Nisan 1970 yılında, Bakü’de Niyazi Tagizade yönetiminde seslendirilmiştir.

 

Nasimi                                                “Adana’da ilk seslendiriliş”