‘Joker’in, tıpkı ‘Parazit’ gibi sistem karşıtı bir mesajı olduğu açık ama bu mesajı gölgeleyen unsurlar da yok değil. Toplumdaki eşitsizliği, ayrımcılığı sergilerken bireysel motifler öne çıkıyor. Joker’in gülme hastalığından muzdarip olması sınıfsal konumunun önüne geçiyor.
Nihayet, bir Oscar töreni sonrası sonuçları gönül rahatlığıyla alkışlayabiliyoruz; bir istisna dışında… İstisnayı sonraya bırakıp, Uzak Doğu’ya uzanalım öncelikle. Güney Kore’li Bong Joon-ho‘nun başyapıtı ‘Parazit’i 2019 Cannes Festivali’nde izlemiş, Altın Palmiye verilmesini haklı bulmuş, yarışma seçkisindeki en sıra dışı, en yaratıcı film olduğunu düşünmüştüm. Sınıf çatışmasına kara mizahla yaklaşan, günümüzün evrensel sorunları işsizlik ve yoksulluk üstüne çarpıcı bir film ‘Parazit’.
Ancak Chaplin, Ford, Kubrick, Hitchcock gibi büyük ustaların başardığı bir işin üstesinden geliyor Bong Joon-ho. Bir yandan eleştirmenlerin beğenisini kazanırken, öte yandan her türden izleyicinin kalbini kazanmayı beceriyor. Komediden trajediye geniş bir spektrumda at oynatan anlatısını belirli bir türün kalıpları içine hapsetmiyor ve üslup tutarlılığını kaybetmeden bu zor işin altından ustalıkla kalkıyor. Parlak bir fikirle yola çıkıp, bu fikri dört dörtlük bir senaryoya dönüştürüyor, ardından çok iyi bir teknik ekip (prodüksiyon tasarımından görüntü yönetimine mükemmel bir işçilik) ve güçlü oyuncuların el birliği ile kusursuz denilebilecek bir yapıt ortaya çıkarıyor. Sanırım, Oscar’larda sonuçların bu denli sahiplenildiği az yıl vardır.
‘Parazit’in, En İyi Uluslararası Film seçileceğine kesin gözüyle bakılıyordu; En İyi Yönetmen ve En İyi Özgün Senaryo ödülleri için de çokça adı anılıyordu ama En İyi Film Oscar’ını da alabileceğine inananların sayısı pek fazla değildi. Oscar’ın 92 yıllık tarihinde, ABD ya da Birleşik Krallık yapımı olmayan bir filmin En İyi Film ödülünü alması vaki değildi. Örneğin; geçen yıl, hemen herkesin beğenisini kazanan Arjantin filmi ‘Roma’, En İyi Film adayları arasında yer almasına karşın ödülü alamamıştı. Üstelik, Oscar’ların öncüsü kabul edilen diğer ödüllerde, ‘Parazit’e şans tanıyanların sayısı fazla değildi. Yalnızca, Los Angeles Sinema Yazarları ve Oyuncular Loncası (Screen Actors Guild) ‘En İyi Film’ olarak ‘Parazit’i seçmişlerdi.
Yazının devamını okumak için tıklayın