Bu yıl ki kampanyasını ‘hayat ters yüz’ olarak belirleyen İKSV 23. İstanbul Tiyatro Festivali alışılmışın dışında sahneleme tekniği ve yapısına sahip yeni anlatım biçimi yaratan performanslardan oluşan programıyla “sahne neresi?” ve “oyuncu kim?”i sorguluyor ve sorgulatıyor.
Nuray Büyükdağ
Her dönem kendi tiyatro anlayışını yaratıyor. İhtiyaçlar, değişen yaşam biçimleri ve gelişen teknoloji tiyatroya yansıyarak onu peşinden sürüklüyor. Tiyatroda artık büyük dekorlu sahne tasarımlarının yerine ışık, ses ve teknolojinin (dijital telefonlar, video art, 3D projeksiyon gibi) aldığı, metinsel anlatının yerini yaratıcı fikirlerin laboratuvar ortamında etkili bir dramatujiyle sağlamlaştırıldığı sahne çalışmalarına bıraktığı, kendine ait anlatım biçimi yakalama çabasında olan sahneleme eğilimleri var. Ve her İstanbul Tiyatro Festivali de bundan nasibini alan dünyadaki örnek yapımları İstanbul’da seyirciyle buluşturmaya, bizlerin de hakkında bolca konuşup sorgulamalarımızla çenesini yormaya devam ediyor.
Festivali, tragedyadan android telefonlara uzanan geniş yelpazeye sahip festival programı, içinde dans, performans, söyleşi ve atölye çalışmalarını barındırıyor. Oyunlar, ödüller, paneller, söyleşiler ve atölyelerle hem merakımızı uyandıran hem de eleştirilerimize neden olan zengin bir programı var bu sene de.
23. İstanbul Tiyatro Festivali Onur Ödülleri Ferhan Şensoy, Metin Deniz ve Emmanuel Demarcy-Mota’ya veriliyor.
Bu yıl 23. İstanbul Tiyatro Festivali Onur Ödülleri, geleneksel Türk tiyatrosundan epik tiyatroya kadar çeşitli üsluplardan izler taşıyan; özgün çalışmalarıyla tiyatro tarihimizde kendine özgü bir yer edinen, yazar, tiyatro oyuncusu ve yönetmen Ferhan Şensoy, başta Fransa olmak üzere İsviçre ve İngiltere’de konuk sanatçı olarak çalışmalarını sürdüren ve çeşitli filmlerde sanat danışmanlığı yapan Metin Deniz ve 2002-2008 yılları arasında La Comédie de Reims, Centre Dramatique National’de yönetmenlik yapan; 2008’den bu yana Théâtre de la Ville Paris’in artistik direktörlüğü ve 2011’den beri de Paris’te düzenlenen Festival d’Automne’un genel yönetmenliğini sürdüren, Ionesco Dosyası oyunuyla festivalde yerini alan sanatçı Emmanuel Demarcy-Mota’ya veriliyor.
Yazının devamını okumak için tıklayın